yada-yada-4530422_1920

Speaking time!

Jak często stwarzasz możliwości w klasie do swobodnej wymiany zdań między uczniami? Czy konwersacja w języku angielskim jest dla Ciebie ważna? Czy kładziesz duży nacisk na rozwijanie u swoich uczniów kompetencji komunikacyjnych w zakresie mówienia?

Bardzo często spotykamy się z dwoma skrajnościami – uczniowie, którzy przychodzą na zajęcia dodatkowe lub lekcje w szkole tylko po to, aby nauczyć się swobodnie komunikować w języku angielskim; oraz tymi, którzy boją się odezwać, aby nie popełnić błędu.

Tak wiele zależy od nas – nauczycieli – aby zachęcić ucznia do komunikowania się w języku angielskim i pomóc mu przełamać barierę, która, z jego perspektywy, wydaje się nie do przejścia. Już na początku swojej przygody z językiem obcym, uczeń powinien być przyzwyczajony do „mówienia” podczas lekcji.

Dzisiaj chciałam podzielić się z Wami kilkoma ćwiczeniami na rozgrzewkę, które nie wymagają od nas dużego przygotowania, a w znacznym stopniu zaangażują uczniów i zachęcą ich do konwersacji.

  1. Guess my word – powtórka słówek z ostatniej lekcji, lub mix słówek z rozdziału czy też powtórka przed egzaminem. Drukujemy lub wypisujemy słówka na karteczkach, wkładamy do pojemniczka. Następnie uczeń losuje słówko, opisuje ustnie, reszta zgaduje – kto zgadnie, zatrzymuje karteczkę ze słówkiem. Wygrywa osoba, która ma najwięcej karteczek. Możemy również rozdać uczniom kilka pustych karteczek, aby to oni wypisali słówka, które pamiętają z ostatniej lekcji lub z jakiejś konkretnej kategorii – ta opcja nie wymaga od nas prawie żadnego przygotowania 🙂
  2. Warm-up questions – przygotowujemy listę pytań, którą wyświetlamy na tablicy. Uczniowie mogą rozmawiać w parach. Możemy również wydrukować sobie taką listę i prosić ucznia o wybranie numerka pytania, na które musi odpowiedzieć. Jeśli nie masz czasu na przygotowanie takich list pytań, zapraszam Cię do skorzystania z moich gotowych zestawów, które znajdziesz w sklepie. Zachęcam również do zapoznania się z zakładką 'darmowe’ – jeśli jeszcze tam nie zaglądałaś/-eś 😉
speakingcorner.pl/sklep

3. Photos & pictures – oczywiście wyświetlanie zdjęć i opis obrazka to żadna nowość. Aczkolwiek możemy w prosty sposób uatrakcyjnić to zadanie. Poproś uczniów, aby otworzyli w swoich telefonach galerię zdjęć i opowiedzieli coś o ostatnim zdjęciu, które zrobili. Mogą pracować w parach i zadawać sobie pytania dotyczące zdjęcia lub spekulować, co mogło się wydarzyć itp. Pamiętaj, że uczniowie chętnie opowiadają o swoich doświadczeniach; czymś, co ich osobiście dotyczy, zwłaszcza swoim kolegom z ławki 😉
4. My day (calendar, notes & reminders) – to ćwiczenie też nie wymaga od nas przygotowania, a z pewnością spodoba się uczniom, ponieważ konieczne jest użycie telefonu 🙂 Tym razem prosimy uczniów, aby otworzyli w telefonach kalendarz lub notatnik i opowiedzieli koledze z ławki o swoich planach. Uczniowie mogą sobie zadawać również pytania, a następnie na forum klasy opowiadać, czego się dowiedzieli. Jeśli uczniowie nie mają zbyt wielu notatek, możemy dać im 3 minuty, aby uzupełnili swój plan na następny tydzień. Możemy również powtórzyć czas przeszły i mówić o ubiegłym tygodniu.
5. My favourite apps – kolejne ćwiczenie, do którego uczniowie potrzebują telefonu (choć nie jest to konieczne). W parach lub grupach, uczniowie pokazują ikonki aplikacji, które mają na swoim telefonie – inni uczniowie mogą zgadywać do czego służy dana aplikacja, mogą porównywać jakie aplikacje mają oraz wyrazić swoją opinię na temat najlepszej i najmniej przydatnej aplikacji. Mogą również powiedzieć z jakich aplikacji wczoraj korzystali. To zadanie byłoby świetnym wstępem do lekcji o technologii. I tutaj mam dla Ciebie niespodziankę! 😉

Podoba Ci się taki zestaw? Przygotowałam kilka pytań dotyczących własnie technologii, jeśli chcesz pobrać plik, kliknij w ikonkę! 😉


Dodatkowo mam dla Ciebie również zestaw obrazków, które są świetną podstawą do konwersacji oraz uwielbianą przez uczniów grę KABOOM.

Karty do gry możesz również zastosować na wiele innych sposobów – mogą posłużyć chociażby do gry 'Guess my word’, o której wspominałam w punkcie pierwszym.

pictures
kaboom










Jestem bardzo ciekawa Twoich pomysłów na rozgrzewkę, które nie wymagają dużego przygotowania. Koniecznie podziel się w komentarzu swoimi pomysłami! 🙂

4 odpowiedzi

  1. keep up the great work on the site. I love it. Could maybe use some more updates more often, but i am sure that you have got other things things to do like we all have to do unfortunately. =)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *